Annette Kullenberg är Gud

Jag hade just läst Överklassen i Sverige och tyckte väldigt mycket om den boken. Man kan nästan säga att jag kände en viss ömhet för den stackars överklassen, när jag fick se en affisch på stan. ”Annette Kullenberg och Cecilia von Krusenstjerna talar om den svenska överklassen”. Vilket lustigt sammanträffande. Jag tackade min lyckliga stjärna och köpte biljett.

20120711-083618.jpg
Det var skapligt med folk i biblioteket och Cecilia von Krusenstjerna började högläsa ur hennes nya bok, som inte kommit ut och det var så tråkigt att klockorna stannade. Gode gud, måtte inte Kullenberg börja med högläsning.
– Jag läser aldrig högt ur mina böcker!
Hon kom som ett yrväder och undrade varför det inte fanns nåt kaffe i den här sunkiga lokalen. Och var fanns ljudupptagningen. Publiken skruvade sig besvärat och Kullenberg sa till von Krusenstjerna att det inte finns någon lycklig barndom. Hon ville diskutera och ville tala om den svenska överklassen. Cecilia blev förskräckt och kulturtanterna började knorra.
– Kan du inte läsa ur din nya bok, sa en bibliotekarie.
Det blixtrade ur Kullenbergs ögon och hon började läsa högt ur Skövde kommuns hemsida.
– Vi vill ha pengarna tillbaka, skanderade pöbeln upprört.
Jag sa till min stolsgranne att titta nu, för bättre blir det inte. Stor teater. Och packet började lämna salen och jag fattade inget.

Dagen efter stod det i tidningarna om skandalen i Skövde bibliotek! Annette Kullenberg skämmer ut sig! Och jag fattade inget.

När jag gick hem den där ljumma augustikvällen, med ett fånigt leende på läpparna, hade den svenska kulturtantens anseende fått sig en törn. De hade betett sig som fotbollshuliganer, som avbrutit en match. Jag hade gått dit för att höra Kullenberg och von Krusenstjerna prata överklass, som det stod på affischen, men av det blev intet.

Nog visste jag att tidningarna skrev sin sanning, men detta kände jag alls inte igen. Det var bra att få en påminnelse om det och jag kommer alltid vara skeptisk mot pressen. Det var en bra påminnelse.

Fortfarande tänker jag, vilket bra föredrag det kunnat bli med Cecilia och Annette. Båda med olika ingångar och erfarenheter i överklassen. Men det satte den svenska kulturtanten stopp för. Abbans!

För övrigt rekommenderar jag starkt Överklassen i Sverige. En av de bästa romaner jag läst.

20120711-095419.jpg

De här var bra också, särskilt den i mitten.

Kommentera

