Dag: 16 januari, 2013

Excuser, jag glömde dans

Mån 13/11-78

Vaknade efter en mardrömsnatt. Drack mitt morgonkaffe och löste korsord. Var ej utanför dörren på hela förmiddagen. Åt mat och gick ut på stan och träffade J. Han var förkyld och tänkte kurera sig med punch. Hade gärna hakat på men höll mig i skinnet. Vi spelade ett parti biljard; jag förlorade. Vi drog till honom och hämtade pengar, sen fika på Gustafssons. Den där punchen kom på tal igen; "jag vill ju inte dricka ensam" men jag låtsades inget om. "Ett glas". Men ett glas har aldrig existerat i min värld. Han köpte sig emellertid en flaska och vi tog ytterligare en biljard. Vi skiljdes åt och jag gick till färghandlaren och köpte batik. Väl hemma var jag stressad och ville bara bli färdig med färgningen. Sprang fram och tillbaka; ryggen värkte och jag ville bara få det klart. Räddningen blev farsdag. Jag köpte en chokladask a 10,75 och knallade iväg till farsan. Brorsan dök också upp och vi drack kaffe. Jag fick ångest, blev skakis och skämdes. Klarade av situationen med nöd och näppe men det kändes inte bra. När jag får panikångest tänker jag på framtiden. Jag kommer inte undan. Klockan blev sju och jag gick upp till R. D var där och jag hämtade en mattebok, samt sa nej till en holk. Åt en smörgås och såg på Hedebyborna.

DSC_0333

Sämsta dan hitintills.
Sen jag är utan betal-TV.
Alltså!
Jag vet ej vad som är värst.
Reklam i radio eller TV.
Så TV:n står på men jag lyssnar på rock’n’roll.
När jag slutade dricka undrade jag; kommer du att orka lyssna på musik.
Så hörde jag en tre-minutare med Robyn och jag var på banan igen.
Jag rös.
En vacker tavla, en god bok och lite funkmusik.
Sen ska människan va nöjd.

Såg sen Björn Borg spela Stockholm Open

Sön 12/11-78

En vanlig söndag, som den sett ut de senaste åren. Vaknade 9, drack kaffe, rökte en cigg och köpte DN av tidningsbudet. Läste, skrev och lyssnade på skivor. Kände också den vanliga söndagsångesten, där gamla nojor blandade sig med nya. Försöker ordna mina tankar, men det gör mindre ont att försöka glömma. Går till kiosken och köper GT och cigaretter. Äter middag och ser på Tennis. Stänger TV:n och löser korsord. Ser på tennis igen; semifinal i herrsingel. Sen blev det en diskussion med mamma. Jag sa att hon bara klagade på mig och mina idéer, istället för att ge mig beröm. När hon sen började anklaga sig själv, ångrade jag mig. Såg sen Björn Borg spela Stockholm Open.

DSC_0336

Förut talade vi alltid om allsköns tingest.
Nu är det bara pengar och brännvin.
Jag stänger banken nu.
Du betalar ju alltid tillbaka, men det blir längre mellan varven.
Jag gav dig mitt telefonnummer.
Men det känns kymigt.
Jag vet en bra tjej på soc.
Men då får du bestämma dig.
Nu är det bara tragiskt.
Men det känns kymigt.

DSC_0342

Just när du trodde att julen är slut.
Men i morgon blir det blott en dag i sänder .
Nu lever jag nuet.
Och på WiLLY:s var det rena julafton.
Framtid och baktid tar jag en dag i sänder.
Och i nästa liv ska jag bli kamrer.
Man blir nipprig av pappersarbete.
Av eget och andras.
Men jag ska posta brev till Kramfors och Kiruna.
Bland annat.
Sen stänger jag banken för gott.


 

Rabarberpolisen går vilse i tandläkarträsket

När jag gick i småskolan fanns där en tandläkare som bände upp käften med sin käpp.
Och alla över 12 var gamla gubbar.
Senast tandsköterskan ringde mig fick jag en utskällning.
Hon hotade och skrek; om du inte kommer nu, så avför jag dig.
Jag har inte råd, sa jag och skämdes.
Det blir dubbelt så dyrt om du bla bla bla…., sa hon.
Jag har inte råd, sa jag.

IMG_1734

Nu ska jag ringa den folkilskna igen.
En skön gök i tandläkarträsket.
Där alla är så vänliga.
Har jag tur, tar hon fram käppen om jag inte gapar duktigt.
Tandläkarskrället i småskolan då?
Nja; han var bara barsk.
Och över 12.