For a moment

Idag skrev jag på ett upprop för asylrätten.
En dag kanske vi själva sitter där i skiten.
Ungern, Polen, Danmark, Grekland.
Varför inte gamla präktiga Svedala.
Brunbyxorna står mig upp i halsen.

IMG_0423v 

Min gran skjuter skott.
Grön och grann står den i stugan.
Inte ett barr på golvet.
Jag tror den får stå till påska.
I granen sitter en stulen domherre.

IMG_0432v

Det blev ingenting gjort idag heller.
Äggen var slut.
Det har aldrig hänt förut.
Jag tar det som ett dåligt omen.
Nu rider de fyrar ryttarna igen.

IMG_0445v

Att ryckas upp med rötterna.
Förlåt mig kära gran.
När tjälen gått ur jorden ska jag plantera dig i skogen där du hör hemma.
Någonstans mellan Skövde och Hjo.
Jag lovar och svär.

God afton!

Kommentera

