Future blues

När Tito dör blir det krig, sa alltid Donkan.
Hon var en tvärhand hög och jobbade på plasten.
En gång i tiden var mamma och jag arbetskamrater.
Det var det sista fasta jobbet jag hade.
Vi skriver 1974 e.Kr.

DSC_0020

Igår såg jag Kosovo spela fotboll på TV.
Det är bara en tidfråga innan Finland kickar tränaren.
Aldrig mera krig.
Må möss och människor få leva i den eviga friden.
Våra män är grottmänniskor, sa alltid min granne.

DSC_0039

Donkan var kroat om inte jag minns fel.
Hon och hennes vänner hjälpte mamma i kolonilandet det sista året.
Ibland grälade mamma och jag om fotboll.
Hon var Messi och jag var Ibra.
Matchen slutade 1-1 läste jag på nätet.

God morgon!


 

Kommentera

