Chef-d’oeuvre

I 36 år lagad jag min middag i ur och skur.
Sen flyttade jag till en mästerkock.
Idag gjorde jag ett gästspel i köket.
Min absoluta paradrätt är ägg a´la Skanör.
Har utvecklat den till fulländning.
Idag överträffade jag mig själv.

collage

Min livrätt emanerar från skolbespisning.
En ljusglimt i ett för övrigt mörkt kapitel i min barndom.
Du kokar tvenne ägg i fyra minuter och hackar grovt.
Sen stuvar du potatis och knapersteker bacon.
Serveras med rödbetor och persilja.
Bravissimo.

IMG_20170610_162322393

Sitter på ballen och filosoferar med Alice.
Du älskar verkligen den där katten, säger Maria.
På second hand blev jag lottlös.
Funderar på att gå in och kolla på 5:an bara för att jag kan.
I kylskåpet väntar en sommarsemla.
Jag trivs bäst i fred och frihet.

God eftermiddag!

3 reaktioner på ”Chef-d’oeuvre

Kommentera

