Dag: 6 september, 2012

50 Babels hus

Ibland funderar jag över vilka krav jag kan ställa på min läkare. Är det rimligt att kräva att hon skall bota mig. Är det en rättighet. Så kan man ju läsa PC Jersilds Babels hus. Jag fick plötslig sug efter boken och gick till mitt antikvariat.
Det verkar som om sjukvårdens problem ständig är aktuella. Här blandas fakta i romanform som jag älskar. Fakta blandas med fiktion och det blir begripligt. Sen är det en skön historia. Jag vet, tv-serien var fantastiskt bra och Carl-Gustaf spelade Primus Svensson så det stod härliga till. Men drygt 30 år senare blev jag plötsligt sugen på boken och jag fick en underbar läsupplevelse.

Tristess

Jag var ute en stund.
Tog en glass och frös.
Solen sken och jag kraxade hej till gubbarna på torget.
Jag ställde en fråga men svaret var negativt.
Mitt sinne är ljust, men kroppen sa nej.
Jag har det bra nu.
Grannen ringer och jag säger att jag är sjuk.
Hon lyssnar inte på mig.
Hon har aldrig lyssnat på mig.
Jag orkar inte, säger jag för döva öron.
 
Det lagades couscous idag med fisk.
Och jag är glad för min kryddodling.
Min kryddodling är livskvalité.

Jag rensade på mitt bord.
Om jag får besök.
Jag tar en vilodag och lägger till de andra.

 

Svarta jeans

Idag ska vi tala kroppar.
Jag har ont i hela kroppen.
Och jag är trött och förkyld.
Annars har jag alltid varit en lång räkel.
Jag slutade röka och gick upp 10 kg.
Sen blev jag med kulmage.
När jag var en lång räkel träffade jag en flicka.
Hon frågade om jag kände nåt konstigt.
Nej.
Jag har opererat brösten.
Klockan är 08.03 och jag talar med min älskling. Hon berättar att hon vill träffa mig och jag kan inte tro det är sant. Hon säger att jag passar i svarta jeans och jag tror hon kan alla k-orden. Och hon vill träffa mig.


Jag förstår, sa jag och tänkte på ryggen.
Silikon, sa hon och jag fattade inget.

Jag har bara träffat en kvinna som var nöjd med sin kropp.
Eller nöjd och nöjd.
Jag har alltid varit nöjd.
Det är alltid andra som inte är nöjda.

Jag väger mig varje dag bara för jag kan.
Så tittar jag på tv där de talar om för mig att jag är fel.
Men jag bryr mig inte.
Och så väger jag mig en gång till.

Det viktigaste är att man är frisk.
Och jag är förkyld och är förälskad.
Vilket öde.