Dag: 27 september, 2012

Podager

Skövde är en helig stad.
Och Helena är dess helgon.
En källa uppstod när kvarlevorna av henne hembures.
Hit vallfärdar jag varje år.
Heliga källor och bad är mitt öde.
St Elins källa ligger 3 min från centrum.
En av de märkligaste platserna i Skövde är djurkyrkogården.
Den gör mig helt förvirrad.
Att strosa där är en smått absurd upplevelse.
Och det gör jag ibland.
Det är sånt jag funderar på när det molar i stortån.
Stenläggarn sa att det var gikt.
Farhågan vidimerades sedermera på Twitter.
Jag börjar bli gammal och skröplig.
Och imorgon skall jag åka till Skara.
Jag har ett skåp att öppna.
 

Hugget som sten

Jag satt ute idag.
På fiket.

Jag tänkte på pengar.
Det är alltid pengar det handlar om.
Jag får åka till Skara.
När mamma går in i dimman tänker hon på pengar.
Hon låser och gömmer.
Det är pengar som styr över levande och döda.
Egentligen är det rörande.
Rörigt.
Jag såg på saldot att mamma hämtat pengar idag.
Men det fattas.
Respekten för pengar sitter som hugget i sten hos en gammal statarunge.
Och jag.
Jag sitter ute på fiket och tittar på marknaden.
And me I just don't care at all.
 

‘Cause somebody locked the door and took the key

Ja du mamma.
Du hittade nyckel i alla fall.
Och låste.
Och gömde den igen.
Jag får väl åka till dig och låsa upp.
Igen.
Jag såg ju sist att nyckeln satt i skåpet.
Men tänkte inte på det.
Det är sånt jag måste tänka på nu.
Så.
Då får jag ta en sväng till Skara med gott mod.
Annars vaknar jag före tuppen.
Och det är ok.
Jag är morgonmänniska.
Men jag är ingen globetrotter.