Dag: 23 september, 2012

8:14

Kl 8:14 ska jag gå till hållplatsen.
Resan kostar 46 kr med kontantladdning.
Allt finns i att läsa i reseplaneraren.
Fiffigt när man ska resa till Skara.
Pappa tänkte baka våfflor.
Det går bra nu.
Räkningar ska betalas.
– Det är lika bra att spika igen kolonin, säger mamma.
– Men har de tagit nåt då, säger jag.
– Jag vet att du inte tror på mig, säger hon.
Klart mamma talar sanning.
Hennes sanning.
Vi ska gå till banken imorgon.
Och sen får hon bjuda på mat.
Ute.
Jag tycker om att åka till Skara.
Först till far.
Och sedan till mor.
Alltid var för sig.
Alltid tillsammans.

 

Fotnot 2

Jag lägger ner nu.
Att läsa böcker tar mer energi än det ger.
Jag har läst böcker i 45 år.
Nu är jag klar.
Min idé var att lista mina 100 bästa böcker.
Energin tog slut.
Nu går jag vidare med öppna sinnen.
Min lista.
 
1 Noa-Noa – Paul Gauguin
2 Essayer- Montaigne
3 Spela för mig, Zorba – Niko Kazantzakis
4 Åke och hans värld – Bertil Malmberg
5 Den mänskliga komedin – William Saroyn
6 I skuggan av ett brott – Helena Henschen
7 Den högsta kasten – Carina Rydberg
8 Dödssynden – Lee Harper
9 Den fulländade fiskaren – Izaak Walton
10 Babels hus – PC Jersild
 
 
Montaigne skrev:
Ett dåligt beslut är sånt är sånt som aldrig kan ändras.
 

Närmare Gud

Jag tänker aldrig gifta mig.
Sen tänker jag inte dö.
Ser på svt.plus.
Det är dyrt att leva.
En brudbukett kostar en miljon.
Ibland borde jag bara vara

 
Meningen med livet måste ju vara barn.
Och jag har inga barn.
Därför vet jag ingenting.
Igår kastade jag tio kassar onödiga ägodelar.
Snart ekar det tomt i min lägenhet.
Då ska jag sitta i lotusställning på golvet och känna närheten till Gud.
Eller också hör jag ljudet av grannar.
Idag är det söndag.
Jag tror jag ska lägga in en burk sill.