Dag: 13 september, 2012

Nykter och fin

Det har varit en fin dag idag.
Vissa dagar blir bra.
Idag har jag varit nykter i 4 år.
Jag har hittat ett inre lugn som är gudomligt.
När jag drack bad jag förtvivlat till alla gudar.
Ge mig frid.
Jag vaknade i badkaret och undrade var jag var.
Och jag kom ihåg min sista tanke.
Nu ger jag upp.
Jag orkar inte mer.
Och jag duschade och ringde sjukhuset.
Jag är alkoholist.
 
Idag har jag kokat rotmos och lägg.
Och jag mår bra.
Jag mår precis som jag drömde om.
Och imorgon är en ny dag.
Och det känns fint.

 

Lagerblad

Då var läggen i grytan.
Jag förklarar härmed hösten invigd.
Det fiffiga med långkok är att det klarar sig själv.
Och nästa gång blir det ärtsoppa
Och glöm för allt i världen inte lagerblad.
Och en morot för den fina färgen.
Sen är det en annan femma att det luktar fläsklägg i hela huset.


 

Rabarberpolisen går köksvägen

Jag är en man i mina bästa år.
Hmm…
Jag tillbringar mina dagar som hemmafru.
Jag lagar mat och städar.
Jag tvättar och jag krusar örngott.
Till vilken nytta går jag här hemma och sliter gratis?
Jag är ett hembiträde och det enda som saknas är ett par osnutna ungar.
I eftermiddag ska jag koka fläsklägg.
Ety den vägde 2 kg får jag slå på den stora grytan.
Fläsklägg med ben.
Och kålrot.

Det var en härlig dag på stan.
Alla var glada och vackra.
– Jag ska på kalas, sa servitrisen.
– De har ju allt, sa jag.
– Han önskar sig en ny IPad, sa hon och log snett.
 
Idag pratade jag med en vacker kvinna.
Och hon talar göteborgska och kan alla k-ord.
Hon ville ha kokt potatis till oxrulladerna.

Och nu.
Husets plikter kallar för en stackars hemmaman.
Fläsklägg och rotmos kräver sin tribut.