Dag: 24 augusti, 2014

Var är bron?

Mitt förhållande till hästar är okomplicerat.
Jag slänger ett getöga på dem när jag cyklar förbi en hage och de glor tillbaka.
Om de inte har ögonbindlar på sig förstås.
Har alltid undrat varför, men inte vågat fråga.
Är rädd att de ska till slakten.

IMG_3814

På vägen hem hörde jag röster i luften.
Det var nån slags tävling på ridskolan.
Så jag irrade mig in bland kusarna och ryttarinnorna.
Tydligen är det bara tillåtet för kvinnor att rida.
Det är kränkande.

IMG_3801

Med kameran som sköld närmade jag mig odjuren.
Det pågick uppvärmning inför själva tävlandet.
Sprakfålarna släppte loss i en våldsam gigg.
Jag misstänker att det är bra för nerverna.
Själva kraftmätningen ägde rum i en lada.

IMG_3806 

Skövde ryttarförening serverad hemmagjorda chokladbollar till humana priser.
Jag tog fem minuter och samlade mina intryck.
Dressyr går ut på att göra den perfekta piaffen.
Ekipaget bedöms av stränga domare.
Spänningen var andäktig.

IMG_3812

Kan inte svära på det, men jag tror Mr. Pegasus vann.
Regnmolnen tornade upp sig i horisonten så det var bara att packa och åka hem.
Först hade jag vart vid en mossig bro som inte var en bro.
Sedan fick jag njuta av vackra springare.
Vad mer kan en stackars rabarberpolis begära.

God afton!

 

It´s too late

Det är regn på G.
Var sugen på att fotografera nån mossig bro i tassemarken.
Man får hålla sig inomhus.
Googlar Bartolomeus och får en smärre chock.
Varför fick jag aldrig veta.
Det är fyra månader till julafton.

IMG_3674

Petrus, Judas Taddeus, Johannes, Judas Iskariot, Matteus, Tomas, Jakob,  Andreas, Filippos, Jakob, Simon och så Bartolomaios.,
Mattias var reserv och hoppade in för Judas.
Bartolomeus är bokbindarnas skyddspatron.
Kalleponken de olydiga barnens beskyddare.

IMG_3676

Allt som står att läsa på nätet är inte sant.
Google är en illusionsvärld skapad av egots vibrationer.
Solen skiner och jag lurar på att trotsa väderleksrapporten.
Hellre en solig Bartolomeus än en solig Laurentius.
Som vädret är idag skola hela hösten bliva.

IMG_3677

Judas tog livet av sig.
Resten dog martyrdöden förutom Johannes.
Han blev typ 100 år.
Bartolomeus blev nedslagen, flådd levande, korsfäst med huvudet nedåt och slutligen halshuggen.
Frid över hans minne.

God morgon!