Dag: 5 oktober, 2014

Hold back


Sitter på kammaren och smuttar på en cappuccino.
Mjölkskummaren visade sig vara en god investering.
Dagen har varit solig men småkall.
Snart har vi höststormen rytande i stugknuten.
Tills dess gäller det att passa på.

IMG_6307IMG_6328IMG_633320141005_124654_AndroidIMG_6320

Rekognoserade på sjukhuset.
Ska lotsa min ömma moder till hjärtmottagningen på tisdag.
Det räcker att sticka näsan utanför dörren så blir man drabbad av hösten.
Jag tror den pikar nu.
Så jag passar på.

God afton!

Mickelmäss

Grannen sa att det var bajram.
Varför firar du det, frågade jag.
Jag vet inte, sa hon.
Ska man få reda på nåt, får man googla.
Fasta gör man för att komma nära Gud och gå ner i vikt.
Att skala bort alla oväsentligheter som mat och dåliga tv-program.
Bajram är som en shoppinghelg i Skövde.
Man får löning  efter en knaper period och kan slå på stort igen.
Att späka sig frivilligt har aldrig tilltalat mig.
Jag föredrar ett jämt flöde av föda och upplevelser.
Vardagslunken duger gott åt mig.

x

I dag är det den Helige Mikaels dag.
Han bodde granne med oss och lirade basgitarr i ett popband.
En gång spelade han Captain Beyond på deras ljudanläggning.
Efter det blev jag aldrig människa igen.
Bandet hette Tale vill jag minnas och Mikael kallades mejarn efter sin far.
Min far kallade honom tösen p.g.a. långt hår.
Höjdpunkten för Tale var nog en popbandstävling på Liseberg.

PICT0024 (4) - Kopiax

Den Helige Mikael introducerade Grand Funk Railroad för mig.
Han jobbad som styckare på slakteriet.
Det gjorde även jag i kortare perioder.
Att löneslava på Scan var sannerligen inte mycket till rock´n´roll.
Jimmy Page gjorde sina hundår i de svenska folkparkerna.

PICT0012 (4) - Kopia

Idag firar vi mickelmäss.
Skörden är bärgad och ladorna är proppfulla med godsaker.
Solen skiner och det råder lugn mellan betongblocken.
Människor har lättare kläder och snart ska väl tipspromenaderna köra igång.
Dags att bädda sängen och hoppa ur morgonrocken.
Dags att styra upp dagen.

God förmiddag!