Dag: 6 oktober, 2014

Iris café är världens nav

Män slår skiten ur kvinnor.
Det händer titt som tätt.
Grannar spöar upp grannar.
Det är sånt man får höra om man lyssnar och är uppmärksam.
Det är sånt som händer nära dig och mig.
Man blir så trött.

IMG_6338

Jag fick aldrig stryk som barn.
För det hedrar jag min moder och fader.
Att hota och misshandla sin nästa leder aldrig till n
åt gott.
Att skylla på droger är en patetiskt förklaring bortom all sans och vett.
Män som slår kvinnor är som huggormens avföda.
De må ruttna i helvetet.

IMG_6336

I dag tog jag en kortare cykeltur.
Löven faller ymnigt i höstblåsten.
Utom all kontroll och fri som en fågel.
Det är vad jag vill.
På väg mot ingenstans.
Hamnade jag vid Ica-Maxi.

IMG_6276

Bredbar leverpastej, gaständare och tomater.
8 färska frallor, pesto och pepparkakor.
Choklad-Fingers, lunchkorv i storpack och 5 loka.
Det var vad jag handlade denna gudsförgätna måndag.
Samt något mer som jag glömt.
Sedan tog jag en kopp kaffe för freden.

IMG_6345

Nu har jag sett 36 avsitt av Goda grannar.
All lika bra.
En sörja av banaliteter i vänlig ton.
Kanske den bästa tv-serien ever.
Man får buga och tacka.
Och så en kvällsfika.

God afton!

Inälvornas konung

Mitt första sommarjobb var att sortera inälvor från kor och grisar.
Lever, njure, hjärta, och tunga.
Först började slaktarna att arbeta, sedan vi och sist kom resten.
Det var alltid så förbenat kallt på slakteriet.
Nyss uttagna 0rgan från kossor och svin var emellertid både varma och behagliga att handskas med.

IMG_6358

Det var ett hårt och slitsamt jobb för en oskyldig yngling.
Vi började kl. 05;00 och mentalt jobbade jag 24/7.
För min första löning köpte jag en dubbel-LP med Uriah Heep.
Ska det verkligen vara så här, tänkte jag när jag låg i sängen med hörlurarna på.

IMG_6361

Utan kreatur stannar jorden.
Det är min absoluta övertygelse.
Att ta en stilla cykeltur på landsbygden är en lisa för en sargad själ.
Jag slutade mitt sommarjobb illa kvickt och ägnade mig åt studier.
Efter tre månader var jag färdigutbildad.
På den vägen fortsatte mitt eländiga liv.

IMG_6360

Nötkött säljs numera till förmånliga priser.
EU:s jordbrukspolitik är ett mysterium.
Ännu betar den svenska kossan fritt i det vackra landskapet.
Respekt till bonden och hans/hennes ovärderliga gärning.

IMG_6364

Det är en halvkulen dag och temperaturen visar 9°.
Har inga speciella planer för den närmast framtiden.
Lite frisk luft kan ju aldrig skada.
Dock blåser det en smula.

God morgon!