Dag: 7 oktober, 2014

Tjatmoster

Jag är med stativ.
Ett skepp kom lastat från Polen.
Fraktfritt och utan prut.
Det tog inte ens en vecka.
Nu väntar jag på mitt nya objektiv.

IMG_6369

När jag var tio tog mamma och jag bussen till Skövde Folkets park och såg på Hep Stars.
Jag skulle kunna ta en kula för mamma.
Idag lotsade jag henne tillrätta på sjukhuset.
Du har fått trettio år till skänks tack vare klaffen, sa läkaren på göteborgska.
Det är en riktig solskenshistoria, fortsatte han och log.

IMG_6370

Mammas stor bekymmer är pengar.
Att göra rätt för sig.
Att hitta sina pengar som hon omsorgsfullt gömt.
Respekten för pengar och dess värde ligger djupt förankrat det gamla statarblodet.
Jag lägger ut för dig, säger jag för femtioelfte gången.

IMG_6372

Och alla hemsamariter.
Hur orkar de med tjafset.
Tjatet och ältandet och oron.
Jag blir trött bara jag tänker på´t.
Sjuksköterskan var emellertid lite barsk.
Just sayi´n.

IMG_6375

Så här sitter den gamle stofilen och väntar på sitt teleobjektiv från Sydkorea.
Vad ska vi ta oss till med han?
Är det inte hög tid att byta gardiner?
Tvätta fönster och golv.
Det är väl sånt man kan fundera på medan regnet piskar mot rutan.

Go´kväll!

Streama dagen

Idag möter jag upp mamma vid hjärtmottagningen på KSS.
Där låg jag själv sista gången jag var full.
MAVA närmare bestämt.
Nu ska lilla mamma gå på kontroll.
Då kommer hon att berätta om doktor Eiderbäck ca. 100 gånger.
Sedan får hon ta färdtjänst hem igen.
Vi har det det
trevligt på våra möten, mamma och jag.

IMG_6284

Det slår aldrig fel att jag stavar mottagning med ett t.
Antagligen en gammal krigsskada från skolan.
I veckan fyller min dator 2 år.
Kan man väl att likna vid pension i cyberspace.
Det är ett under att  rabarberpolisen klarade skivan.
Det första jag gjorde när jag blev med dator var att streama November.
Som jag hade längtat.

IMG_6292

Det blåser friska vindar mellan husfasaderna.
Funderar på att ta bussen till sjukhuset.
Skall jag äta middag före eller efter?
Det regnar.
Igår såg jag en mossig insamlingsgala från 1966 på Öppet arkiv.
Önskeprogrammet 90 1950.
Herre Gud vad det är vackert att höra toner av en ängels mun, sjöng Elisabeth Söderström.

IMG_6289

Who´s been sleping here, sjunger Mick Jagger.
Jag kör fortfarande Rolling Stones albums på shuffle.
Termometern visar på 6° och i almanackan står det klart och tydligt okt.
Det är lika bra att fånga den här dagen också.

God morgon!